Relaxare si desfatare. Paradisul de acasa
Publicat la 2012-09-21 09:48:38. 0 comentarii .
Locuinta este un areal in care omul se simte cel mai in siguranta, permitandu-si luxuri pe care societatea, altfel, i le refuza. Iata de ce, acest loc sacru al individului trebuie tratat cu cea mai mare consideratie.
Este, pe undeva, de bun-simt si de bun-gust sa transformam locuinta noastra potrivit personalitatii noastre si nevoilor profund spirituale. Iar una dintre principalele nevoi ale omului, atunci cand ajunge acasa, este relaxarea.
Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust va propune astazi cateva elemente de eleganta si, in acelasi timp, de relaxare, pentru un camin de poveste.
Nu intamplator, Paradisul este vazut mereu ca o gradina! Unul dintre cele mai la indemana elemente ce pot innobila o locuinta este reprezentat de universul inmiresmat si plin de culoare al florilor.
Sa ne amintim intotdeauna ca un buchet de flori de camp reimprospateaza atmosfera camerei de zi. Ideal ar fi sa avem mai multe buchete, aranjate simetric cu aceleasi tipuri de flori, pentru a nu incarca printr-o diversitate prea mare. Daca avem mai multe buchete de flori diferite, este indicat sa le desfacem si sa cream alte buchete, asociind florile in asa fel incat sa obtinem manunchiuri asemanatoare. Cu cat mai multe buchete, cu atat mai bine!
O alternativa la vazele cu flori sunt ghivecele cu orhidee. Crenguta bogata in flori nu necesita ingrijiri deosebite si va atrage atentia intr-un mod placut oricarui vizitator. Regula de baza se pastreaza si aici – cu cat mai multe ghivece cu orhidee, cu atat mai paradisiaca privelistea!
Un alt mod de relaxare, de data aceasta in afara locuintei, este participarea la concertele live, expozitiile de pictura si fotografie, degustarile de vinuri si alte delicatese culturale sau culinare. Pentru aceasta va asteptam cu drag alaturi de noi la urmatoarea editie a Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust, in 15, 16, 17 iunie, la No Name, in Timisoara!
Locul de onoare
Publicat la 2012-05-05 13:28:28. 0 comentarii .
Societatea inseamna, dincolo de intalnirile si dialogurile de fiecare zi, respectarea tacita a unui statut. Chiar in cazul spiritelor libertine, este bine sa se tina seama de cateva elemente de bun-gust ce lucreaza exclusiv in avantajul celui care le pune in aplicare.
Unul dintre elementele sine qua non ale societatii contemporane este automobilul. Fiecare dintre noi am fost, cel putin ocazional, pasageri. Cand nu detinem noi insine calitatea de sofer, se impune sa cunoastem si sa aplicam cateva reguli comportamentale menite sa evite discutiile despre locul preferat de unii sau de altii in masina.
Una dintre greselile cel mai des intalnite este aceea de a prefera locul din dreapta soferului. La romani, mai ales, este chiar un moft – unele persoane insista sa ocupe acest loc, avand convingerea ca este cel mai confortabil si, mai ales, cel mai „important”. Observati cum, pe locul din dreapta soferului, fratii obisnuiesc sa isi aseze surorile, mamele, sotiile. Exista chiar situatii in care unii parinti isi aseaza copiii pe scaunul din fata: o alegere pe cat de gresita, pe atat de periculoasa!
Ca sa evitam astfel de situatii total nerecomandate, va propunem sa ne amintim impreuna regulile ocuparii locurilor in masina. Locul de onoare, daca vreti, in orice atumobil clasic, este intr-adevar pe partea dreapta, dar in spate, pe diagonala cu locul soferului. Acest loc va fi intotdeauna ocupat de femeie! Daca sunt mai multe femei printre pasageri, ordinea este data de rang sau, dupa caz, de varsta – cea mai in varsta sau cu un rang mai inalt va ocupa locul din partea dreapta, spate. In cazul in care masina are patru pasageri, ultimul pasager ca importanta sau statut va ocupa locul din dreapta, fata. De obicei, acest loc trebuie sa ramana gol, in cazul in care nu exista un al doilea sofer caruia i-a fost rezervat.
Se impune sa ne amintim intotdeauna care este locul nostru. Iata de ce, Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust, va invita sa va ocupati locurile in public la urmatoarea editie, din 15, 16 si 17 iunie, in incinta No Name Timisoara! Pe curand!
Mari oameni si iubiri pe masura. Principele Rudolph si Maria Vetsera (partea a doua)
Publicat la 2012-05-04 08:24:52. 0 comentarii .
Intre printul Rudolph si Maria Vetsera se naste o iubire ce avea sa fie blamata de intreaga lume. Franz Iosif, imun la sentimentele umane, isi ameninta fiul cu dezmostenirea. Rugamintile imparatesei Sissi nu reusesc sa induplece severitatea regelui.
Raspunsul lui Rudolph este unul neasteptat – renunta la tot: la tron si la familie, doar ca sa poata ramane langa femeia iubita. Din acest moment, soarta Mariei Vetsera este pecetluita – din punctul de vedere al imparatului, problema trebuia sa dispara, iar problema era tanara si frumoasa iubita a printului.
Raspunsul celor doi indragostiti va fi unul cumplit. La inceputul anului 1989, la Mayerling, retrasi intr-o cabana de vanatoare si urmariti de garzile imparatului, printul mostenitor Rudolph si Maria Vetsera, la capatul unei nopti de dragoste, aleg sa isi duca iubirea in vesnicie. Pentru a usura moartea Mariei, acesta o ucide in somn cu o arma de vanatoare, dupa care se sinucide cu aceeasi arma.
Alte povesti cutremuratoare din istoria de dragoste a lumii va invitam sa cunoasteti la urmatoarea editie a Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust, in 15, 16, 17 iunie. Atunci literatura isi va deschide cele mai frumoase pagini, alaturi de arta, muzica, teatru, fotografie, delicatese culinare si oenologice.
Mari oameni si iubiri pe masura. Principele Rudolph si Maria Vetsera (partea intai)
Publicat la 2012-05-02 21:36:02. 0 comentarii .
Indepartat de tata si apasat de indatoriri pe care nu le dorea, Rudolph, printul mostenitor al imperiului Austro-Ungar, se izola tot mai mult de viata de curte, din nevoia de a-si gasi echilibrul sufletesc. Se simtise tradat de tata prin impunerea unei casatorii din interese de stat.
Franz Iosif, simtind sensibilitatea fiului sau, avea sa il trateze cu si mai mare dispret. Rudolph se va refugia in muntii Gurghiului din Romania, in partide interminabile de vanatoare care durau saptamani intregi.
La un moment dat, sufletul printului, ranit de lipsa dragostei, gaseste alinare in prezenta uneia dintre cele mai frumoase femei de la curte. Maria Vetsera era fiica de numai optsprezece ani a unei familii nobiliare parvenite. Inocenta o face sa isi piarda inima dupa nefericitul print care vede in ea propria salvare.
A fost Maria Vetsera salvarea celui care trebuia sa fie printul mostenitor al unuia dintre cele mai puternice imperii ale lumii?
Raspunsul la aceasta intrebare il vom afla in articolele urmatoare.
La editia viitoare a Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust diversitatea expresiilor sensibilitatii umane intentioneaza sa ne ridice sufletul cu o treapta mai sus, salvandu-l intr-o maniera plina de finete si savoare.
Statut de imparateasa, suflet de mama. SISSI si printul Rudolph
Publicat la 2012-05-01 17:19:17. 0 comentarii .
Imparatul imperiului Austro-Ungar, Franz Iosif, casatorit cu una dintre cele mai indragite suverane ale istoriei – imparateasa Elisabeta, cunoscuta sub simpaticul pseudonim „Sissi” – a avut impreuna cu aceasta patru copii, dintre care trei fete si un singur mostenitor – Rudolph. Acesta din urma avea sa ramana in arhivele vremii drept „printul nefericit”.
Denumirea nu este una intamplatoare. Rudolph, care trebuia sa fie mostenitorul unuia dintre cele mai puternice imperii, mostenea si sensibilitatea si spiritul rebel al mamei sale.
Casatorit cu o femeie pe care nu a iubit-o niciodata, printul mostenitor Rudolph avea sa se retraga in activitati mai placute decat problemele statului, pe care le gasea apasatoare. Tatal sau, imparatul Franz Iosif, nu avea sa ii ierte fiului abordarea unei astfel de atitudini, tratandu-l, de fiecare data, cu infatuare si dispret.
Toate acestea aveau sa il indeparteze pe Rudolph si mai mult de indatoririle sale. Imparateasa Sissi va fi una dintre putinii oameni care il va intelege pe nefericitul print. Ca mama, Sissi isi iubea cel mai mult baiatul, incercand cumva sa suplineasca lipsa de afectiune a tatalui. Cu toate acestea, Sissi nu va reusi sa isi salveze copilul de la un destin pe cat de fascinant, pe atat de tragic.
Regalitatea – intre binecuvantare si blestem
Publicat la 2012-09-21 09:44:20. 0 comentarii .
Pentru omul de rand regalitatea poate parea fascinanta, realitatea ei concurand, intr-o buna masura, povestile nemuritoare. Pentru reprezentantii caselor regale, insa, statutul inalt este, de cele mai multe ori, o anatema in fata careia nu pot decat sa isi plece smeriti capetele incoronate. Orice incercare de sustragere de la indatoririle curtii, orice abatere de la principiile dure ale monarhiei, poate aduce oprobiul, dezmostenirea sau chiar moartea.
Daca societatea contemporana permite libertatea alegerii, regalitatea a fost intotdeauna reticenta in fata acestei libertati. Aceasta abordare era cu atat mai rigida cu cat ea privea direct casatoriile – acestea, in clasele inalte, nu erau decat niste aliante colosale de putere. Pacte intre familii, tratate de pace sau declaratii de razboi, toate puteau fi rezolvate cu mult mai multa usurinta printr-o casatorie.
Iata de ce, unul dintre cele mai profunde sentimente umane era cu desavarsire interzis in lumea monarhica. Iubirea nu prezenta niciun fel de avantaje cand venea vorba de siguranta regatului sau a imperiului. Insa, reprezentantii inaltelor clase sociale nu sunt decat niste oameni.
Dincolo de aliante si tratate, sentimentele, dorul, dragostea nu au putut fi controlate printr-o semnatura. De aici, drame colosale si povesti fascinante pe care va propunem sa le cunoastem impreuna in minunatele carti ale literaturii lumii, prezente si la urmatoarea editie a Savoart –Sarbatoarea Bunului Gust, la jumatatea lunii iunie (15, 16, 17).
Sculptura, ca predecesor al fotografiei
Publicat la 2012-04-29 15:09:52. 0 comentarii .
De la antica descoperire a principiului ce sta la baza camerei obscure, fotografiei i-au trebuit peste doua mii de ani sa se poata concretiza intr-un proces propriu-zis de imortalizare a realitatii.
Pana la acest moment, nevoia omenirii de imortalitate nu a ramas, insa, neexprimata. Dimpotriva, orice activitate artistica menita sa copieze intrucatva omul si etosul nu este altceva decat o incercare de a infrange timpul si moartea.
Una dintre cele mai vechi astfel de incercari ale lumii, atestata de arheologi, se gaseste in Muzeul Naturii din Viena si dateaza din preistorie. Este vorba despre statueta miniaturala „Venus din Willendorf”, sculptata cu peste douazeci de mii de ani i.e.n. Iata o maniera de a imortaliza frumusetea feminina a vremii si de a transpune o realitate peste timp.
Transpunerea chipului uman in sculptura a atins limitele perfectiunii prin reprezentarea lui David, daltuita de Michelangelo si expusa, deloc intamplator, la Galeria Academica din Florenta. Exagerarea trasaturilor masculine este o forma de a transgresa realitatea imediata, atingand idealul imaginatiei. Iata de ce nobilii vremii preferau intotdeauna o astfel de abordare in reproducerea propriei imagini. Argumentul, bineinteles, era urmatorul: nu conteaza realitatea timpului lor atat de mult ca impresia pe care o lasa posteritatii, iar aceasta impresie trebuie sa fie una de perfectiune.
Secrete ale transpunerii realitatii in ideal ne vor fi dezvaluite in urmatoarea editie a Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust prin expozitii si simpozioane de fotografie si pictura. Va asteptam, asadar, alaturi de noi in perioada 15, 16, 17 iunie la No Name, in Timisoara!
Lumea fara fotografie
Publicat la 2012-04-27 08:20:09. 0 comentarii .
Femei a caror frumusete a trecut pragul timpului catre vesnicie si barbati pe care onorurile i-au ridicat deasupra istoriei. De la Cleopatra pana la Napoleon, trecutul este plin de imagini idilice ale figurilor umane arhetipale.
Cu toate acestea, imaginea pe care contemporaneitatea o are despre marii oameni ai trecutului este, in cele mai multe dintre cazuri, una imaginara. Astazi este o banalitate ca venirea pe lume a oricarei fiinte umane sa fie imortalizata prin fotografie si film. Lucrurile, insa, nu au stat asa dintotdeauna.
Este adevarat ca unele elemente de conceptie fotografica au fost descoperite inca de pe vremea lui Aristotel. De exemplu, era de notorietate faptul ca, daca se face o gaura intr-o cutie inchisa, lumina ce patrunde prin acel orificiu va reflecta, pe peretele cutiei, o realitate inversata. De la acest predecesor al camerei obscure (cutia cu orificiu) a fost nevoie ca omenirea sa parcurga inca doua mii de ani pentru a ajunge sa dezvolte arta fotografica.
Despre maniera in care narcisismul uman a gasit de cuviinta sa se exprime inainte de descoperirea fotografiei vom vorbi in articolele viitoare. Pana atunci, va propunem sa descoperim impreuna noi talente si tehnici de fotografie in cadrul urmatoarei editii a Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust, la mijlocul lunii iunie (15, 16, 17), in incinta No Name, Timisoara!
Zaharul – un dulce nascut din amaraciune
Publicat la 2012-04-26 07:12:02. 0 comentarii .
O mare parte din ceea ce astazi primim cu titlu quasi gratuit a fost, la inceput, platita scump, uneori cu libertatea sau chiar cu vietile a zeci, sute de oameni. Asa se intampla si cu zaharul.
Descoperit prin domesticirea plantei, cu aproape opt mii de ani i.e.n., sucul trestiei avea sa cucereasca Asia Centrala si de Sud. Indienii obisnuiau sa mestece planta verde, pentru a se bucura de gustul ei dulce, nemaintalnit pana atunci. Tot indienii sunt cei care descopera metode de cristalizare a sucului de trestie, in perioada dinastiei Gupta, cu trei sute de ani i.e.n. Calugarii budisti sunt cei care, in periplurile pentru propovaduirea intelepciunii, vor duce cu ei aceste secrete ale dulcelui pana in China.
Marile civilizatii, greaca si romana, au privit zaharul, la inceput, doar din punct de vedere medical, apreciind proprietatile sale de ameliorare a iritatiilor de vezica si a durerilor de rinichi. Grecii comparau zaharul cu o sare dulce ca mierea.
In prima jumatate a anului 1600, comertul cu zahar devenise deja unul dintre cele mai profitabile, alaturi de cel cu perle, parfum si condimente. Plantatiile de trestie de zahar acopereau suprafete interminabile de terenuri in marile colonii engleze, franceze si americane. Sclavii asigurau gratuitatea fortei de munca – aceasta valora doar cateva mii de vieti ce se stingeau din cauza malariei si a febrei tifoide. In urma cu numai doua secole, industria zaharului adunase milioane de sclavi si alte milioane de victime.
Sfarsitul comertului cu sclavi nu a insemnat si sfarsitul productiei de zahar. In zilele noastre, chiar daca sclavii nu mai exista, plantatiile de trestie sunt domeniul in care oamenii lucreaza in conditiile cele mai grele, avand cele mai mici rate de salarizare din lume. Iata de ce ne permitem sa spunem ca zaharul este, pe undeva, dulceata nascuta din amaraciune
Zaharul – candoarea savorilor de fiecare zi
Publicat la 2012-04-24 19:42:15. 0 comentarii .
Multi dintre noi gasim de neimaginat o lume fara dulciuri. Fie ca este vorba despre lingurita de zahar la ceasca de ceai, fie ca ne gandim la o cupa de inghetata cu arome rafinate de fructe exotice sau la dulceata de capsuni facuta de mainile dibace ale bunicii, toate au in comun gustul dulce al zaharului.
Blamat cumplit de catre lumea medicala a ultimelor decenii, zaharul nu inceteaza sa aduca placeri vinovate celor care incalca regulile consumului de alimente naturale. Una dintre cele mai apreciate bauturi carbogazoase din lume contine, intr-o sticla de 0.5 l, nici mai mult nici mai putin decat 8 lingurite de zahar. Este o cantitate pe cat de infricosatoare, pe atat de dulce! Acest pact cu diavolul facut in numele rasfatului papilelor gustative creeaza dependenta – cu cat mai mult zahar consumam, cu atat nevoia noastra de zahar creste.
Drogul dulce, insa, nu a fost prezent dintotdeauna in casele oamenilor obisnuiti. Si nicidecum in forma fina, delicata in care il regasim astazi in zaharnite, la cafeaua de dimineata.
De unde vine si cat timp i-a trebuit zaharului sa ajunga pe mesele noastre, vom afla in articolele urmatoare. Despre variatele produse ale dulcelui interzis va invitam sa aflati mai multe, degustand, in cadrul urmatoarei editii a Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust, la jumatatea lunii copiilor (15, 16, 17 iunie), in incinta No Name, Timisoara!
Greseli care au facut viata mai frumoasa. Bacteriile din lapte (partea a treia)
Publicat la 2012-04-23 18:48:20. 0 comentarii .
Istoria branzei incepe cu aproximativ opt mii de ani i.e.n. Atunci, in zona Asiei Centrale, ciobanii obisnuiau sa care laptele in recipiente impermeabile facute din stomac de vita. Pe distante lungi, in caldura desertului, laptele se inchega, separandu-se in zer si cas. Casul sarat devine o forma de pastrare a laptelui pe perioade mai lungi de timp.
Chiar astazi, in unele tari, branza este un produs pastrat ca aliment greu alterabil si ca masura de ajutor pentru populatie in cazul perioadelor de foamete.
Prima fabrica de branzeturi din lume a fost deschisa in Elvetia, cu doua secole in urma. Totusi, in acest domeniu, gama cea mai larga de produse este revendicata de Franta si Italia. Acestea sunt tari cu un adevarat cult pentru branzeturi, dezvoltand o diversitate de peste patru sute de sortimente.
Mai multe despre delicioasa lume a branzeturilor vom afla impreuna, degustand si invatand, la urmatoarea editie a „Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust”: la mijlocul lunii copiilor, in perioada 15-17 iunie, in incinta „No Name” (Vizavi de Billa – Spitalul Judetean).
Greseli care au facut viata mai frumoasa. Bacteriile din lapte (partea a doua)
Publicat la 2012-04-22 07:26:11. 0 comentarii .
Mucegaiul si excrementele – iata doua imagini pe care, majoritatea dintre noi nu am dori sa le asociem nici cu mancarea cea mai proasta, cu atat mai putin cu delicatesele. Cu toate acestea, reorganizarea argheziana a valorilor estetice prin magistralul „din bube, mucegaiuri si noroi iscat-am frumuseti si preturi noi” se regaseste cu valabilitate si in arta culinara.
Branza este un produs cu o origine care invoca nevoia intoarcerii la cultul „uratului” pentru obtinerea perfectiunii. Cea mai sanatoasa metoda de obtinere a branzeturilor este inchegarea laptelui cu enzime de pe stomacul viteilor.
Mai mult decat atat, unele dintre cele mai apreciale branzeturi din lume sunt branzeturile cu mucegai. Nu este o greseala de productie, ci un sinuos proces de… mucegaire controlata. Produsul final este o imbinare perfecta de arome si gusturi care fac deliciul cunoscatorilor, dar si al curiosilor.
Cu astfel de provocari incitante si delicioase va asteptam si la urmatoarea editie a „Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust”, in frumoasa perioada 15-18 iunie, la „No Name”, Timisoara.
Greseli care au facut viata mai frumoasa. Bacteriile din lapte
Publicat la 2012-04-20 19:37:42. 0 comentarii .
Cu ceva timp in urma, un ziar de renume mondial alerta lumea ca cercetatorii au gasit urme de excremente animale intr-un anumit tip de iaurt bio. Produsul era si va ramane, insa, foarte apreciat. Necunoscatorii au fost oripilati de rezultatele studiului.
Cunoscatorii, insa, au fost incantati – descoperirea cercetatorilor nu facea decat sa confirme calitatile bio ale iaurtului respectiv, anuntand, astfel, o crestere a vanzarilor. Inainte de toate, sa ne reamintim ca produsele BIO sunt acelea care nu contin aditivi sintetici, fiind, astfel, mult mai sanatoase pentru organism.
Ceea ce nu stiau ziaristii care publicasera articolul de scandal, acuzand compania si blamand-o pentru nimic, este faptul ca excrementele de oaie, vaca sau capra erau folosite din cele mai vechi timpuri pentru inchegarea laptelui.
Mai multe despre aceste delicii quasi scandaloase vom afla in articolele urmatoare. „Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust” va asteapta cu noi secrete, dar si cu degustari de branzeturi dintre cele mai fine, la urmatoarea editie, din perioada 15-18 iunie, la „No Name”, Timisoara!
Mari oameni si iubiri pe masura. Irinel Liciu si Stefan Augustin Doinas (partea a doua)
Publicat la 2012-04-20 19:30:42. 0 comentarii .
Balerina Irinel Liciu il iubea pe Stefan Augustin Doinas cu o pasiune inrobita de suferinta, crezand in el, sperand in el, traind prin el. Doinas iubea femeia in orice forma a ei. Isi lasa acasa, in lacrimi, prima-balerina, si se desfata cu tarancute ajunse chelnerite de oras.
Irinel avea sa inteleaga devreme ca, pentru poetul ei, nu poate avea decat iertare si asteptare. Si el o iubea, in felul lui liber, de neinteles.
Cand, in 25 mai 2002, Stefan Augustin Doinas este rapus de o boala necrutatoare, Irinel Liciu, care statuse la capataiul sau pana in ultima clipa, a lasat fruntea spre pamant si a mers, linistita, spre casa. Stia ca vesnicia in doi abia atunci avea sa inceapa. Stia ca, de la acel moment, poetul va avea o singura muza – pe ea.
Cateva ore mai tarziu, prietenii aflau cumplita veste – fosta prima balerina a Operei Romane, Irinel Liciu, s-a sinucis. Artista a refuzat sa isi petreaca ultimii ani ai vietii fara marea iubire a vietii ei, alegand sa ii urmeze pasii intr-o lume mai buna si, poate, vesnica.
Povesti despre iubiri nemuritoarea care au cutremurat lumea vom cunoaste si in editia urmatoare a Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust (15-17 iunie 2012, No Name, Timisoara) cand, printre savorile contemporaneitatii, literatura va deschide pagini de poveste de pe rafturile celor mai indragite edituri!
Mari oameni si iubiri pe masura. Irinel Liciu si Stefan Augustin Doinas
Publicat la 2012-09-21 09:46:46. 0 comentarii .
In spectacolele cu public este una dintre cele mai recitate poezii. Pentru facultatea de teatru si film, recitarea versurilor sale este unul dintre cele mai dificile examene. „Mistretul cu colti de argint” este poezia semnata de cel mai iubit poet roman – cel mai iubit in adevaratul sens pe care il poate avea rostirea acestui cuvant: nu neaparat de cititorii, ci de femeia vietii sale, de femeia a carei vieti era, el insusi. Si, cand nu a mai fost… doua vieti s-au retezat, aproape in aceeasi clipa.
Irinel Liciu – acesta este numele purtat de o femeie pentru care succesul carierei avea sa nu insemne nimic in raport cu iubirea. Ea, indragostita de balet si de poet, l-a ales pe acesta din urma, in ciuda aplauzelor la scena deschisa de pe toate scenele lumii. Irinel Liciu cucerise tot ceea ce putea fi cucerit in cariera de balerina. Cu toate acestea, femeia din ea plangea mereu, tanjind la iubirea absoluta a lui Stefan Augustin Doinas. Poetul, la fel de liber la inima ca si la minte, isi petrecea viata asa cum isi scria poeziile: intr-o libertate tangentiala cu absolutul.
In zilele urmatoare vom afla mai multe despre povestea de dragoste care a emotionat o intreaga tara. Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust va doreste o zi in care minunea povestilor voastre de viata sa se plieze pe nemarginirea literaturii!
Scurta istorie a painii (partea a doua)
Publicat la 2012-04-17 21:12:22. 0 comentarii .
Semnificatia painii este una majora nu doar pentru egipteni – care obisnuiau sa puna alimentul alaturi de aur, argint si mirodenii, in mormintele sacre. Painea este un arhetip religios, fiind alimentul ales de Iisus pentru a-l imparti ucenicilor.
Civilizatia moderna pastreaza credinta in sacralitatea painii. La romani, intampinarea oficiala se face cu paine si sare. De asemenea, obiceiul de a „da copilul la grinda”, prezent in partea de sud a tarii, este unul care implica painea, ca simbol al cresterii. La nuntile romanesti, de asemenea, turta de paine este rupta si aruncata peste capetele mirilor, in semn de prosperitate. Biserica Ortodoxa foloseste impartirea painii la finalul slujbei de duminica, insemnand impartasirea cu trupul divin.
Cunoscand toate aceste lucruri, completarea meselor cu paine trece de la banal la special, bucurandu-ne atat papilele cu un gust milenar, dar si sufletele, cu semnificatii dintre cele mai profunde.
Scurta istorie a painii (partea intai)
Publicat la 2012-04-14 12:30:57. 0 comentarii .
Festinurile sunt intalnite in toate perioadele de sarbatoare. Nimic nu este mai obisnuit la o masa, decat consumul de paine. Dimineata, paine prajita, la pranz felii proaspete de paine. Uneori, dietele mai stricte ne incurajeaza sa privim cu ochi rai aceasta prietena veche a bucatelor de tot felul. Alteori, uitam de toate regulile gastronomice si rupem un colt aburind, sa ne potolim pofta de paine calda, abia scoasa din cuptor.
Dar v-ati gandit vreodata cat i-a luat painii sa ajunga pe mesele noastre? Noi ne-am gandit, am cautat si am aflat ca painea reprezinta unul dintre cele mai vechi obiceiuri alimentare ale lumii.
In urma cu aproape 8000 de ani i.e.n., oamenii, agricultori la acea vreme, au inceput sa fiarba boabele de grau sau de porumb, consumand pasta obtinuta. Cateva secole mai tarziu, egiptenii au inceput sa foloseasca pietre mari si grele pentru zdrobirea boabelor si obtinearea fainii. Mamaliga de astazi era considerata, la acea vreme, tot paine. De fapt, painea se obtinea din faina de grau, porumb, mazare, orz, ovaz, secara, fasole, seminte de ierburi comestibile.
Aceasta asociere din mai multe feluri de seminte se intoarce in contemporaneitate, aducand pe rafturile magazinelor paini obtinute din cele mai neobisnuite si mai savuroase combinatii. Va asteptam sa gustati din astfel de delicatese si in cadrul urmatoarei editii a Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust.
Aranjamente de bun-gust, la indemana oricui
Publicat la 2012-04-14 12:26:34. 0 comentarii .
Saptamana Luminata este perioada anului in care oamenilor li se permit doar bucurii. Dupa Postul Pastelui, aceasta saptamana deschide portile unei libertati a alegerilor culinare dintre cele mai indraznete. Se spune ca este un mare pacat sa te ridici de la masa flamand, in aceste zile.
Invitatia la festin este una generala – casele romanilor avand mesele pline de bucate alese. Dar daca tot suntem la categoria momente speciale, de ce sa nu aranjam si masa noastra intr-un mod mai deosebit? Astazi va propunem o idee pentru amenajarea unei mese de senzatie, care nu necesita costuri, ci doar un pic de rabdare si incredere.
Un atuu al mesei de Paste sunt ouale rosii. Pentru a le pune in evidenta, putem aseza printre ele flori de liliac alb – un simbol al curateniei si al renasterii. O eleganta deosebita in acest aranjament putem obtine daca vom culege florile mici de pe crenguta de liliac si le vom presara de-a lungul mesei, raspandind, astfel, si parfumul lor. Servetelele, de asemenea, pot fi impaturite in dreptunghi si asezate pe farfurie, nu inainte de a lega, peste ele, o floare de liliac. Nu-i asa ca arata extraordinar?
Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust va doreste clipe cat mai lungi in familie, cu decor de poveste!
Hristos a Inviat!
Publicat la 2012-04-14 12:22:23. 0 comentarii .
Am intrat, iata, in perioada reinnoirii lumii, asa cum se spune in vechea traditie. Saptamana aceasta, fiind prima dupa invierea Domnului, este o perioada de mare sarbatoare pentru lumea crestina.
Recunoscuta in Sfanta Scriptura ca o perioada a bucuriei pentru redobandirea sperantei, Saptamana Luminata cere tuturor crestinilor sa se ridice, sa creada, sa spere, sa se bucure. De aceea este interzis sa tinem post in aceasta perioada. Mai mult, pentru rugaciunile de fiecare zi, nu ne vom mai aseza in genunchi – in aceasta saptamana nu se ingenuncheaza!
Asadar, sa ne deschidem cu totii sufletele, primenite de lumina invierii, spre bucurie si speranta! Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust, va doreste intelepciunea linistirii si a multumirii pentru toate minunatiile lumii de azi!
Adevarat a Inviat!
Iepurasul de Paste
Publicat la 2012-04-14 12:10:44. 0 comentarii .
Zilele invierii Domnului nu sunt incarcate doar de semnificatii religioase, ci si de traditii pagane si precrestine. Acestea, fie au supravietuit de-a lungul timpului, fie s-au impus treptat, din alte parti ale lumii.
In vreme ce oamenii mari asteapta sa ciocneasca ouale rosii, anuntand, cu bucurie, invierea lui Christos, copiii asteapta ceva in plus. Sosirea iepurasului de paste produce emotii similare cu cele generate de asteptarea lui Mos Craciun. Cei mici stiu ca vor primi dulciuri si ceva nou – de la jucarii, la hainute, orice dar este o mare bucurie.
Dar de unde vine iepurasul de Paste?
Pentru prima oara, iepurasul a topait in Germania, prin anul 1533, fiind o preluare a unui rit pagan cu trimitere la invierea nevinovatiei sacrificate initial. Spre deosebire de miel, care simbolizeaza sacrificiul, iepurasul reprezinta invierea. Iata de ce prezenta lui in casele crestinilor produce atata bucurie – el fiind mesagerul vestilor bune si al reinnoirii.
Cadoul din partea iepurasului nu este altceva decat un simbol al noului, menit sa aduca fericire celui care il primeste pe iepuras si, prin aceasta, pe Iisus Christos inviat.
Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust va doreste un iepuras de Paste cat mai darnic!
Vinerea in care nu se face nimic
Publicat la 2012-04-13 09:28:19. 0 comentarii .
Munca il innobileaza pe om. Crestinii vin cu o completare la acest dicton – numai daca nu se face in ziua a saptea sau in Vinerea Mare. De ce?
Daca ziua a saptea este dedicata odihnei, inca de la inceputurile lumii, este bine sa ne amintim ca, peste an, mai exista o zi in care orice munca fizica este considerata mare pacat. Vinerea Patimilor nu este o zi de odihna, ci de cainta si reculegere. Munca in aceasta zi este considerata a fi un pacat, tocmai pentu ca nu il lasa pe om sa se gandeasca la importanta ei si nu ii da ragazul pentru reculegerea in fata patimilor suferite de Fiul Domnului.
In vinerea mare, toate gandurile, toate inimile trebuie sa se deschida spre Iisus Christos si spre intelegerea suferintelor sale. Iata de ce, orice alta preocupare in aceasta zi este considerate o incalcare a randuielilor crestine.
In seara aceasta, Biserica Crestina canta Prohodul – imnul funerar al lui Iisus Christos, menit sa rascoleasca sufletele credinciosilor prin gravitatea imaginilor prezentate in versurile sale.
Vinerea Mare este o zi in care omul invata sa respecte sacrificiul suprem si, mai presus de toate, invata sa ierte, la fel cum insusi a fost iertat.
Pentru ca, daca Dumnezeu este Iubire, primul pas catre aceasta este Iertarea!
Mielul de Paste
Publicat la 2012-04-11 21:40:04. 0 comentarii .
In religiile si credintele universale mielul este o figura profund angrenata simbolic in reprezentarea binelui. Imagine a puritatii, blandetii si, in acelasi timp, a neajutorarii, mielul este, prin aceasta, animalul perfect pentru ritualurile de sacrificare.
In Vechiul Testament, evreii au sacrificat miei spre a-si feri copiii de Pastile (pesta/boala mortii) trimise de Dumnezeu intailor nascuti, inainte de eliberarea din Egipt. De atunci, pentru comunitatile evreiesti, sacrificarea mieilor este un ritual al trecerii de la robie la libertate.
Crestinii urmeaza regulile Noului Testament. In aceasta a doua parte a Sfintei Scripturi, Insusi Iisus Christos este numit „mielul Domnului”. Aceasta sintagma nu este folosita intamplator, si tocmai pentru a specifica sacrificiul celui nevinovat pentru iertarea pacatelor lumii.
Asadar, pentru crestini, sacrificarea mielului in ziua de Paste este o readucere in prim-plan a sacrificiului suprem pe care Iisus Christos l-a facut in numele mantuirii oamenilor. Mielul ucis simbolizeaza, la crestini, moartea si invierea de dupa.
Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust va asteapta la urmatoarea editie pentru reafirmarea spirituala a fiecaruia dintre noi. Impreuna putem face lumea mai buna!
Ouale de Paste
Publicat la 2012-04-10 19:35:07. 0 comentarii .
Daca sarbatorile iernii au bradul impodobit, sarbatorile primaverii, au, in mod obligatoriu, ouale rosii.
Traditia oualor de Paste este una dintre cele mai vechi. Se spune ca Maica Domnului, venind sa isi planga copilul ranit de pe cruce, a asezat pe pamant cosul cu oua pe care il purta la ea. Sangele din ranile lui Iisus a picurat pe ele si le-a inrosit. De atunci ouale se vopsesc in culoarea sangelui, pentru a aminti de suferintele Mantuitorului.
Prin mancarea oualor rosii, crestinul se impartaseste cu trupul lui Christos, dupa cum i-a indemnat acesta in seara Cinei celei de Taina: „Luati, mancati, acesta este trupul meu care se frange pentru voi, spre iertarea pacatelor”.
Pregatirea oualor de Paste nu se face, insa, oricum. Exista si aici reguli clare, care nu permit abateri. Astfel, ouale ce urmeaza a fi inrosite trebuie culese sau cumparate (dupa nevoile moderne) neaparat in ziua de miercuri. Urmeaza ca, apoi, sa fie vopsite in Joia Mare. Este interzis, conform traditiei, ca ouale sa se vopseasca in Vinerea Mare!
Oul astfel primenit, prin culoare si incondeiere, simbolizeaza, de asemenea, invierea Domnului si trezirea la viata a binelui – asa cum puiul de gaina prinde viata incet, in gaoacele oului.
Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust va asteapta la urmatoarea editie pentru o altfel de primenire a sufletului, in maniera sensibila, culturala si plina de savori!
Saptamana Patimilor (partea intai)
Publicat la 2012-04-10 10:11:03. 0 comentarii .
Iata-ne intr-o perioada care aminteste de unul dintre cele mai triste evenimente din geneza religiei crestine – acuzarea si judecarea Mantuitorului Iisus Hristos. Intreaga saptamana este dedicata pomenirii si plangerii patimilor Sale.
Pentru cinstirea numelui Hristos, in fiecare seara se tine cate o slujba a deniei. Etimologia cuvantului „denie” se regaseste in notiunea de origine slavona „vdenie” care inseamna priveghi. Aceasta saptamana este, deci, dedicata doliului, durerii si caintei.
Crestinul se gandeste la rostul sau pe pamant si la Judecata de Apoi.
Spre aducerea aminte a planurilor lui Dumnezeu pentru oameni, din punct de vedere crestin, deniile din fiecare seara a saptamanii patimilor au o tematica anume, care ramane aceeasi in fiecare an, pentru toate bisericile de rit.
Astfel, denia de luni este dedicata pildei smochinului care nu facea fructe. Pe acesta Iisus l-a blestemat sa se usuce pentru ca si-a ratat rostul sau pe pamant. Pilda vrea sa aminteasca tuturor credinciosilor cat este de importanta gasirea si implinirea menirii fiecaruia in lume.
Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust va doreste regasiri de drumuri pierdute si amintirea destinatiei!
Asinul de la Ierusalim
Publicat la 2012-04-07 21:36:35. 0 comentarii .
Eleganta si eticheta. Masa in oras (partea a II-a)
Publicat la 2012-04-06 20:59:13. 0 comentarii .
Manierele elegante in timpul mesei se impun in orice formula – fie ca suntem in familie, cu prietenii sau la un dineu oficial, avem intotdeauna datoria elegantei. In aceste zile de sarbatoare ne oprim in mod special asupra unei placeri mondene – masa in oras.
Ajunsi la restaurant, de indata ce am fost condusi la masa noastra, vom avea grija sa ne ocupam locurile cat mai discret. Discutiile la masa se vor face intr-o maniera calda, fireasca, pe un ton placut, care sa nu permita vecinilor sa ne auda si sa ne asculte povestile. Vom vorbi incet si fara graba, exclusiv pe marginea unor subiecte placute. Este interzis ca, in timpul mesei, sa se abordeze subiecte delicate sau dificile, care ne-ar putea strica buna dispozitie si pofta de mancare. Sa lasam disensiunile si reprosurile pe mai tarziu!
Eleganta si eticheta. Masa in oras (partea I)
Publicat la 2012-04-06 12:50:37. 0 comentarii .
Selectia artificiala – selectia omului (partea a II-a – LEGEA SPARTANA)
Publicat la 2012-04-05 10:47:47. 0 comentarii .
Ne oprim astazi asupra situatiilor uimitoare in care selectia naturala si-a spus cuvantul in viata si comportamentul omului, de-a lungul timpului.
In Grecia Antica, de exemplu, cele doua mari cetati, Atena si Sparta, aveau criterii valorice diferite. Atenienii semanau oarecum omului modern, respectand femeia, ocrotind copiii si fiind mari iubitori de arta, literatura si filozofie.
La antipodul acestei realitati antice erau vecinii lor spartani. Acestia respectau intr-atat regimul de selectie naturala, incat antrenamentele fizice dure devenisera obligatorii pentru copiii de la cinci la cinsprezece ani. Mai mult decat atat, mamele care observau la bebelusii lor semne de slabiciune fizica, ii lasau pe acestia sa moara de foame. Acest obicei era general si legal, deci firesc.
Daca englezul modern a instituit regula polemicii ca fiind „we agree to disagree” (suntem de acord ca nu suntem de acord), spartanii actionau exact pe dos. In cazul unei discutii in contradictoriu, acestia se provocau la lupta pe viata si pe moarte. Evident, cel care ramanea in viata, ramanea si cu dreptatea, indiferent de logica ei. Cine ar fi avut curajul sa il contrazica?
Vom descoperi impreuna si alte curiozitati ale naturii umane! Pana atunci, Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust, va ureaza o zi in care dreptatea sa fie de partea voastra, prin mijloace cat mai pasnice!
Selectia artificiala – selectia omului (partea I)
Publicat la 2012-04-05 10:49:31. 0 comentarii .
Medicina moderna este una dintre principalele ramuri ale evolutiei umane, fiind, daca vreti, o modalitate artificiala de selectare. Cultura este un alt domeniu prin intermediul caruia omul reuseste sa isi inlocuiasca slabiciunile fizice, dezvoltandu-si abilitatile intelectuale considerate superioare.
Peste toate acestea, mai este un domeniu superficial de selectie prin care omul isi accentueaza calitatile, isi ascunde micile sau marile defecte si ii supune pe semenii lui mai bine izestrati din punct de vedere genetic – bogatia. Medicina, cultura si bogatia sunt domenii artificiale de selectie, inventate de om pentru a mari sansele de supravietuire in cazul celor slabi, dar si pentru a intari valoarea celor puternici.
Instinctul il face pe om sa aspire la calitatile indicate de baremul naturii – rezistenta fizica si psihica. Selectia naturala, asa cum functioneaza ea la speciile inferioare, presupune supravietuirea celui mai puternic din punct de vedere fizic. Liderii primitivi erau alesi din randurile celor mai bine inzestrati dintre oameni. Mai mult, pentru a-si asigura mostenitori din propriul sange, acestia faceau copii cu cat mai multe femei. Dintre ei era ales conducator, intotdeauna, cel mai puternic.
Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust va reveni cu informatii pe aceasta tema. Vom afla impreuna cum s-a reflectat aceasta selectie naturala in cadrul omenirii, de-a lungul diferitelor perioade ale evolutiei umane. Va dorim o zi in care fericirea sa va selecteze ca lideri, in mod natural!
Diamantele de nisip
Publicat la 2012-04-05 10:53:33. 0 comentarii .
Sarutul dintre sticla si plumb
Publicat la 2012-04-05 10:52:07. 0 comentarii .
Manusile – un accesoriu care i-a cucerit si pe marii cuceritori
Publicat la 2012-04-05 10:58:19. 0 comentarii .
Pentru eleganta si romantism, sa (ne) purtam (cu) manusi!
Publicat la 2012-04-05 10:59:19. 0 comentarii .
Bulele buclucase ale sampaniei
Publicat la 2012-04-05 11:00:12. 0 comentarii .
Cum se cheama prietenia intre vin si regi? SAMPANIE!
Publicat la 2012-04-05 11:02:44. 0 comentarii .
Educatie si eticheta. Conversatia (partea a II-a)
Publicat la 2012-04-05 11:03:13. 0 comentarii .
Asa cum v-am promis, continuam astazi discutia noastra despre arta conversatiei. Initierea in arta conversatiei stabileste invingatori pe cele mai diverse si neasteptate planuri. La jumatatea secolului al XVIII-lea, Jeanne-Antoinette Poisson, cunoscuta sub numele de „Madame Pompadour”, avea sa cucereasca, pe viata, inima pretentiosului rege Ludovic al XV-lea. Frumusetea ei era dublata de maniere ireprosabile, accentuate de stapanirea excelenta a artei conversatiei.
Astazi este cunoscut faptul ca, in ciuda calitatilor sale deosebite si a emulatiei permanente pentru inima regelui, „Madame Pompadour” a avut eleganta de a-si complimenta intotdeauna rivalele si de a le incuraja in demersurile lor pentru cucerirea iubitului ei. Acest lucru pare absurd, insa contesa era un exceptional cunoscator al mintii umane. Ea stia ca dorinta de a ramane langa rege nu trebuie sa se transforme in disperare: aceste lucru ar alunga-o definitiv din inima monarhului. Astfel, prin apropierea de rivale, ea nu facea altceva decat sa isi demonstreze increderea in sine si forta de caracter – devenind irezistibila.
Asadar, nevoia de atentie nu trebuie sa se transforme in disperare, dimpotriva. Iata argumentul pentru care, in discutii se impune sa intervenim doar la invitatia sau la incurajarile celorlalti, evitand orice fel de intrerupere a interlocutorilor. Sa ne amintim ca tacerea va spune despre noi mai multe lucruri frumoase decat orice cuvinte.
In momentul in care alegem sa participam la o discutie, trebuie sa avem in minte regula de aur, ramasa de pe vremea Marchizei de Pompadour. Aceasta ne avertizeaza ca este in avantajul nostru sa renuntam la superioritate, chiar si atunci cand o detinem in fata celuilalt. Indiferent de statutul sau pregatirea interlocutorului, nu trebuie sa aratam ca suntem mai inteligenti, mai instruiti sau mai atenti decat acesta. Dimpotriva, cu cat vom aprecia mai mult calitatile partenerului nostru de discutie, cu atat vom avea mai mult de castigat. A incerca sa depreciem calitatile celorlalti sau, la fel de rau, a ne da singuri drept exemplu, este agasant si de prost gust. Toate acestea arata slabiciune, frustrare si nevoie de atentie. Siguranta de sine este citita foarte bine de cei din jur prin modestia si discretia noastra.
Un om care poate admira in altii anumite calitati este perceput ca avand el insusi toate aceste calitati pe care le gaseste admirabile. Asadar, pentru a incepe sa stapanim arta conversatiei, sa exersam arta complimentarii si aprobarii!
AuroMedia, organizatorul Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust, va doreste intamplari frumoase sa va complimenteze viata!
Educatie si eticheta. Conversatia (partea I)
Publicat la 2012-04-05 11:03:46. 0 comentarii .
Mari oameni si fapte pe masura. Louis al XIV-lea si mlastina oraselului de provincie
Publicat la 2012-04-05 11:04:23. 0 comentarii .
Cautatorii de trufe
Publicat la 2012-04-05 11:05:01. 0 comentarii .
Trufa – intre damnare si binecuvantare
Publicat la 2012-04-05 11:05:45. 0 comentarii .
Alexander Graham Bell si tacerea telefoanelor
Publicat la 2012-04-05 11:06:24. 0 comentarii .
Telefonul – un mar al discordiei
Publicat la 2012-04-05 11:07:33. 0 comentarii .
Mari oameni si iubiri pe masura. Lancelot si Guinevere (partea a II-a)
Publicat la 2012-04-05 11:08:28. 0 comentarii .
Asa cum v-am promis, vom vorbi astazi despre cel care a descoperit Sfantul Graal, prin puterea iubirii, la curtea unuia dintre cei mai indragiti conducatori ai istoriei, regele Arthur.
Cel de-al treisprezecelea cavaler, la modul simbolic, s-a dovedit a fi chiar primul, omul de incredere al regelui Arthur, Lancelot. Acesta era liderul Cavalerilor Mesei Rotunde si cel mai respectat om de la curte, imediat dupa rege. Cu toate acestea, dragostea lui pentru regina Guinevere, sotia lui Arthur, a trecut granitele indatoririlor umane. Intre Lancelot si Guinevere s-a nascut una dintre cele mai frumoase si emotionante povesti de dragoste ale lumii.
Mari oameni si iubiri pe masura. Lancelot si Guinevere (partea I)
Publicat la 2012-04-05 11:09:16. 0 comentarii .
Onoare si legenda. Regele Arthur si Cavalerii Mesei Rotunde
Publicat la 2012-03-16 11:37:38. 0 comentarii .
TUTUNUL – falsul medicament al Evului Mediu
Publicat la 2012-04-05 11:10:14. 0 comentarii .
Caviarul – un regal al bunului gust
Publicat la 2012-04-05 11:14:41. 0 comentarii .
Mari oameni si secrete pe masura. Manusa diplomatiei peste ghearele Cezarului
Publicat la 2012-03-13 12:57:23. 0 comentarii .
Mari oameni si secrete pe masura. Ludovic al XV-lea si „Madame Pompadour” (partea a doua)
Publicat la 2012-04-05 11:15:39. 0 comentarii .
si prezenta ei in viata regelui Ludovic al XV-lea.
s-a stins, aceasta din urma a stiut sa transforme relatia sa cu regele intr-o stransa prietenie, devenind cel mai bun ascultator si sfatuitor al acestuia. Mai mult decat atat, metresa oficiala a regelui are inteligenta de a se apropia intr-atat de celelalte amante, incat sa devina confidenta si chiar sustinatoarea acestora.
Mari oameni si secrete pe masura. Ludovic al XV-lea si „Madame Pompadour” (partea intai)
Publicat la 2012-04-05 11:16:45. 0 comentarii .
Jucausele babe ale lui Martie
Publicat la 2012-03-06 12:51:52. 0 comentarii .
Din comorile istoriei. Ciocolata (partea a II-a)
Publicat la 2012-04-05 11:17:52. 0 comentarii .
Educatie si eticheta. Salutul (partea a II-a)
Publicat la 2012-03-07 18:18:28. 0 comentarii .
Educatie si eticheta. Salutul (partea I)
Publicat la 2012-04-05 11:19:09. 0 comentarii .
Cu… sau fara cravata? Lumea artistilor
Publicat la 2012-03-07 18:46:50. 0 comentarii .
Asa cum am promis, vom vorbi astazi despre cravata, oprindu-ne, de aceasta data, asupra situatiilor si hermeneuticii lipsei acesteia din vestimentatia masculina. Etosul contemporan permite abateri de la regulile etichetei. Cu toate acestea, inainte de a alege sa urmam regulile nescrise ale nonconformismului, trebuie sa ne asiguram ca facem parte din acea categorie aparte de oameni care isi permite acest lucru, spre a nu intra in derizoriu.
Alaturi de adeptii Casual Friday, despre care am vorbit saptamana trecuta, o alta categorie importanta a barbatilor care isi pot permite sa nu poarte cravata, indiferent de context, este aceea a oamenilor de arta. Acest grup este unul destul de larg, dezvoltandu-si, chiar, insemne proprii.
Intre acestea, vom observa ca un artist prefera sa inlocuiasca accesoriul modern cu varianta antica a acestuia. Asa cum grecii obisnuiau sa poarte o panza in jurul gatului pentru a sublinia inaltul statut social sau intelectual, artistii contemporani obisnuiesc sa poarte esarfe in locul clasicei cravate, accectuand, prin aceasta, personalitatea boema si lipsa incorsetarilor sociale.
Pana data viitoare, cand vom afla alte povesti savuroase despre viata si etos, AuroMedia, organizatorul Savoart – Sarbatoarea Bunului Gust, va ureaza un inceput de weekend boem!
Martisorul – talismanul aducator de noroc, bucurie si sanatate
Publicat la 2012-04-05 11:19:58. 0 comentarii .
Din comorile istoriei. Ciocolata (partea I)
Publicat la 2012-04-05 11:20:28. 0 comentarii .
Istoria perlelor si perle ale istoriei (partea a II-a)
Publicat la 2012-04-05 11:21:15. 0 comentarii .
Istoria perlelor si perle ale istoriei (partea I)
Publicat la 2012-04-05 11:21:47. 0 comentarii .
Educatie si eticheta. Cum facem fata unei despartiri (partea a II-a)
Publicat la 2012-04-05 11:22:24. 0 comentarii .
Educatie si eticheta. Cum facem fata unei despartiri (partea I)
Publicat la 2012-04-05 11:23:00. 0 comentarii .
Cu… sau fara cravata? Casual Friday
Publicat la 2012-04-05 11:23:30. 0 comentarii .
Mari oameni si iubiri pe masura. Mumtaz Mahal si Arjumand BanuPublicat la 2012-04-05 11:24:30. 0 comentarii .
La jumatatea mileniului trecut, in 1612, stapanul Imperiului Hindus, Arjumand Banu, isi reinnoia haremul. Arjumand Banu, care avea titlul de Shan Jahan, in traducere „ imparat al lumii”, se casatorea cu o adolescenta de numai cinsprezece ani: frumoasa Mumatz Mahal care avea sa ramana in istorie drept cea mai iubita dintre sotiile lumii. Dupa ce i-a daruit lui Arjumand nu mai putin de paisprezece copii, bijuteria haremului imparatesc avea sa paraseasca aceasta lume mult prea repede, la numai 31 de ani, spre a fi plansa de sotul ei si de un intreg imperiu. Durerea l-a facut pe Shan Jahan sa ordone, in amintirea iubirii pentru Mumatz, construirea celui mai impozant monument funerar al lumii: mausoleul Taj Mahal. Pentru ridicarea celebrului cavou a fost nevoie de douazeci de mii de lucratori, nu mai putin de o mie de elefanti si aproape douazeci de ani de efort continuu. Dupa moartea sa, trupul neinsufletit al lui Arjumand a fost depus la Taj Mahal, spre a trece in eternitate marea dragoste a „imparatului lumii”. Mai multe despre marii oameni ai istoriei si iubirile lor pe masura, vom afla in zilele urmatoare. Pana atunci, SAVOART – Sarbatoarea Bunului Gust va doreste o zi desavarsita!
|
Bun-gust si secrete mai putin curate din viata oamenilor ilustri Elisabeta I (partea a doua)Publicat la 2012-04-05 11:24:51. 0 comentarii .
Gurile rele indraznesc chiar sa spuna ca ar fi fost hermafrodita, iar acest lucru a fost ascuns extrem de bine. La acea vreme, dezvaluirea unui astfel de secret i-ar fi adus reginei moartea – ar fi fost considerata vrajitoare sau monstru si, probabil, arsa pe rug. Poate tocmai de aceea Elisabeta s-a grabit sa inlocuiasca religia catolica. In timpul domniei sale, Anglia a trecut la religia anglicana, desprinzandu-se de papalitate. Daca acestea sunt doar supozitii, faptul ca igiena era un punct slab al secolului al XVI-lea este confirmat chiar de cuvintele reginei. Fie ca e sau nu e nevoie, „eu tot ma spal o data la o luna”, marturisea, cu mandrie, Elisabeta I a Angliei si Irlandei. Pana data viitoare, cand vom poposi asupra altor curiozitati ale istoriei, SAVOART – SARBATOAREA BUNULUI GUST va doreste o zi plina de intamplari fericite! |
Bun-gust si secrete mai putin curate din viata oamenilor ilustri. Elisabeta I (prima parte)Publicat la 2012-02-21 23:09:30. 0 comentarii . Elisabeta I, regina a Angliei si Irlandei, este una dintre figurile centrale ale istoriei ultimului mileniu. Domnia sa marcheaza secolul al XVI-lea drept „epoca elisabetana” sau „epoca de aur” a Angliei. Fiind scriitoare si poetesa, regina sustine literatura si artele. In timpul domniei sale se fac remarcate personalitati ca Shakespeare sau Francis Bacon. Tot in aceasta perioada, Francis Drake inconjoara globul pamantesc iar englezii colonizeaza America de Nord.
Moda regala a vremii cunoaste extremele luxului. Vesmintele reginei sunt cusute in aur si argint, fiind brodate cu perle si pietre pretioase.
De ce o femeie atat de sofisticata a ales sa nu se casatoreasca niciodata si ce secrete infioratoare se ascund in spatele imaginii Elisabetei I, vom afla data viitoare.
Pana atunci, SAVOART – SARBATOAREA BUNULUI GUST va doreste o zi plina de curiozitati!
|
Din comorile trecutului. Sticla.Publicat la 2012-02-21 22:06:17. 2 comentarii .
Obiectele de uz zilnic ne par astazi gratuite. Este absolut normal sa bem din pahare, este inimaginabil sa avem case altfel decat cu geamuri. Insa, pana la acest confort quasi ordinar, omenirea a trecut prin etape mai putin confortabile. Daca ne gandim la sticla, desi cercetatorii nu s-au hotarat asupra originii sale exacte, s-a cazut de acord asupra faptului ca acest obiect dateaza din perioada 3000-2000 i.e.n. Documentele, inclusiv Biblia, atesta faptul ca sticla era, la inceput, la fel de pretioasa ca aurul.Viata contemporana se bucura de a fi transformat multe dintre obiectele pretioase ale antichitatii in lucruri aproape lipsite de valoare, doar prin puterea obisnuintei. Este suficient sa aruncam o privire in trecut, ca sa intelegem ca suntem, de fapt, inconjurati de comori! |
Dintre comorile gustului – Chateau Cheval Blanc 1947Publicat la 2012-02-21 21:59:48. 0 comentarii .
Despre vinul Chateau Cheval Blanc 1947, cunoscatorii spun ca este cel mai apreciat vin al secolului trecut. Pretul pe care o sticla de Chateau Cheval Blanc 1947 il atinge la licitatiile contemporane este de peste 6.000 EURO. Dar, care sunt motivele pentru care aceasta licoare bahica se deosebeste de toate celelalte? Initial, Chateau Cheval Blanc 1947 a aparut ca o bautura compromisa, obtinuta din strugurii stafiditi de caldurile extreme ale verii franceze din 1947. La acea vreme, procesul de vinificatie era mai putin tehnologizat, neputand sa controleze foarte bine fermentatia. Pe scurt, vinul din stafide frantuzesti a incalcat toate regulile vinificatiei, transformandu-se, dupa bunul plac, in cel mai rebel si mai apreciat vin al secolului XX – Chateau Cheval Blanc 1947. Vom descoperi si alte comori ale gustului in zilele urmatoare. Pana atunci, SAVOART – SARBATOAREA BUNULUI GUST va ureaza o zi deosebita! |
Eleganta ca atitudinePublicat la 2012-04-05 11:27:19. 0 comentarii .
In cultura japoneza, eleganta este mai mult decat tinuta, haine, pantofi sau accesorii, depasind cu mult perimetrul empiric, dar perisabil, al materialitatii. In filozofia asiatica, echilibrul triadei minte-spirit-corp defineste aura. Pe intelesul europenilor, aura reprezinta energia emanata de corpul nostu, in functie de echilibrarea celor trei forte. Cand raportul este pozitiv, aura devine forta de atractie pentru lumea din jur, fiind ca un parfum a carui aroma irezistibila cucereste pe neasteptate. Aceasta este, de fapt, elegant naturala a omului – atitudinea pozitiva. Dar, mai multe despre eleganta si bun-gust vom afla in articolele urmatoare. Pana atunci, SAVOART – SARBATOAREA BUNULUI GUST va ureaza o zi minunata! |
Un bun-gust BalcicPublicat la 2012-02-21 22:02:37. 0 comentarii .
Nepoata Reginei Victoria a Angliei si a Tarului Alexandru al II-lea al Rusiei, sotia Prințului Ferdinand de Hohenzollern nu avea sa isi refuze nicio placere. Regina Maria era o mare iubitoare a vinurilor balcice. De fapt, o fascinau toate delicatesele productie proprie. Isi delecta oaspetii cu tuica de cazan iar la deserturi folosea doar miere obtinuta de la cei cinsprezece stupi pe care ii achizitionase personal. In paralel, Maria se dedica actelor caritabile, sustinerii si promovarii artei si literaturii, ea insasi fiind scriitoare. Mai multe despre micile placeri ale marilor oameni vom afla in articolele urmatoare. Pana atunci, SAVOART – SARBATOAREA BUNULUI GUST va ureaza o zi excelenta! |
Cea mai rafinata intalnire din istoriePublicat la 2012-04-05 11:28:10. 0 comentarii . Orice zi in care alegem sa celebram ceva atat de profund ca iubirea este una speciala. Dragostea este urmarea fireasca a seductiei, si ce poate fi mai seducator decat rafinamentul? Prima intalnire cu Marc Antoniu, urmasul cezarului, l-a introdus pe acesta intr-o lume undeva la granita dintre basm si vis. Cleopatra il astepta pe un vas cu vasle de argint care loveau apa in ritmul corzilor de harpa. Regina era asezata pe un pat cu asternuturi cusute in fir de aur, inconjurata de copii in vesminte de cupidoni, care leganau evantaie uriase din pene de strut. Imbracamintea si comportamentul celor trei insotitoare aminteau de legendarele gratii. Incaperea era luminata puternic de torte asezate in forme elegante. Ierburile aromatice aprinse umpleau aerul cu un parfum despre care se spune ca ar fi invaluit intregul port. Cleopatra aparea, peste toate, ca o zeita in fata careia insusi Marc Antoniu avea sa se inchine in numele iubirii, cucerit. Mai multe despre eleganta, rafinament si dragoste vom afla in zilele urmatoare. Pana atunci, SAVOART – SARBATOAREA BUNULUI GUST va ureaza o zi incantatoare! |
Cravata, ca emblema a puterii masculinePublicat la 2012-04-05 11:28:38. 0 comentarii . Inaltul statut in societate este subliniat printr-o serie de elemente comportamentale si vestimentare. Cu siguranta, barbatii au nelamuriri cu privire la obligativitatea de a purta cravata, aceasta reprezentand un accesoriu care scoate cumva posesorul din zona de comfort vestimentar, facandu-l sa apara si sa se simta quasi rigid. Dreptul la propria imagine va permite sa renuntati la cravata. Inainte de a lua decizia, este bine sa ne amintim cateva lucruri esentiale cu privire la simbolistica acestui accesoriu. Cravata a aparut inca de pe vremea egiptenilor, intr-o forma mai putin elaborata, cand barbatii obisnuiau sa poarte o fasie de panza in jurul gatului, pentru a sublinia statutul social inalt. Obiceiul a devenit obligatie in contemporaneitate, mai ales in cadrul institutiilor cu pretentii, concernelor si evenimentelor high class . Prin urmare, inainte de a „uita” sa va puneti cravata, ganditi-va daca sunteti dispus sa renuntati la toate aceste aspecte ce o recomanda drept unul dintre cei mai puternici aliati ai imaginii unui barbat! Mai multe despre secretele imaginii pozitive si ale bunului-gust, vom afla in zilele urmatoare. Pana atunci, SAVOART – SARBATOAREA BUNULUI GUST va ureaza un inceput de saptamana promitator! |
„Romeo si Julieta”, altfelPublicat la 2012-04-05 11:29:08. 0 comentarii . Memorabila piesa de teatru shakespeariana, despre care am vorbit la inceputul acestei saptamani, a luat nenumarate forme. A devenit, mai intai, dans, inlocuind cuvintele cu muzica. Opera compusa de Serghei Prokofiev in urma cu peste jumatate de secol fascineaza si azi scenele lumii. Baletul, chiar daca indrazneste adaptari moderne, pastreaza elementele de baza din viziunea renumitului coregraf Lavrovski. De aici pana la adaptaptari dintre cele mai neasteptate nu a fost decat un pas. Noile mijloace media au fost receptive la fascinatia oamenilor pentru aceasta poveste universala de dragoste. Adaptarile au escaladat inspre film si muzica pop, pana la jocuri video. Pentru ca duminica are un farmec aparte, SAVOART – SARBATOAREA BUNULUI GUST va propune pentru astazi cateva secvente emotionante din baletul clasic „Romeo si Julieta”, cu Alessandra Ferri si Wayne Eagling. |
Reguli de eticheta pentru ceaiul de la ora cinciPublicat la 2012-02-21 21:43:30. 0 comentarii . Servirea unui veritabil ceai de la ora cinci pastreaza, chiar si astazi, caracterul aristocratic, fiind un eveniment formal. Asadar, sa ne amintim regulile de baza ale unui astfel de ritual social: - servirea ceaiului este o ceremonie – asadar subiectele abordate in discutii trebuie sa fie dintre cele mai relaxante si pozitive. Eticheta obliga la dialoguri destinse, presarate cu zambet. Pe scurt, este de bun gust exprimarea opiniilor pozitive cu privire la orice. Daca nu avem o parere buna despre ceva, este bine sa o pastram pentru noi, altfel, incalcam eticheta! (aceasta regula este valabila si in dialogurile de zi cu zi – subiectele pe teme negative si orice fel de „nu imi place” trebuie evitate, fiind considerate ca lipsa de bun simt si de bun-gust); - un suport cu trei etaje pentru diferitele fursecuri, prajiturele si sandvisuri complimenteaza asezarea mesei de servire a ceaiului; - briosele se rup cu mana, in parti cat pentru o inghititura. Bucatica astfel obtinuta se unge cu unt, apoi se mananca. Sa ne amintim ca eticheta ne interzice sa muscam din briosa intreaga sau sa o inmuiem in ceai! - spe deosebire de briosele cu unt, prajiturelele se vor consuma intregi, prin muscaturi mici si repetate; - vesela trebuie sa fie din portelan si cuprinde urmatoarele piese: ceainic, cesti pentru ceai, farfuriute pentru cesti, castronel pentru cuburile de zahar, lingurite, lapte sau lamaie. Sa ne amintim intotdeauna ca ceaiul negru se consuma cu lapte, restul ceaiurilor se consuma cu lamaie; - cand amestecam zaharul in ceasca, avem grija sa nu lovim lingurita de peretii cestii. Acest lucru se evita prin amestecari in cerculete mici, la suprafata lichidului. Dupa ce am terminat, punem lingurita pe marginea farfuriei de ceai; - cescuta se prinde de toarta cu toate degetele. Degetul mic era tinut in aer de reprezentantii casei regale care purtau pe acesta inelul cu blazonul familiei. Un om obisnuit nu are de ce sa faca un asemenea gest – ar fi nepotrivit! - cand sorbim ceaiul, ridicam si farfuria impreuna cu cescuta, cca. 15 centimetri deasupra mesei. Deja parca ne-am mai incalzit, nu-i asa? |
Savurosul ceai de la ora cinciPublicat la 2012-03-04 12:39:04. 0 comentarii .
Cand una dintre preferatele reginei Victoria, Ducesa de Bedford, a inceput sa consume ceai cu biscuit dupa ora 16, francezii erau deja mari consumatori in domeniu. Acestia obisnuiau sa consume si cate zece portii pe zi – lor li se datoreaza, in speta, traditia adaugarii de lapte in ceai. Dar, sa revenim la ceaiul englezesc, de la ora cinci. Incantata de noua ei descoperire – aceea de a consuma ceai cu fursecuri si biscuit dupa amiaza, Ducesa de Bedford a simtit nevoia de a impartasi mica ei placere cu grupul de prietene. La acea vreme, ceaiul de la ora cinci s-a impamantenit ca obicei cosmopolit in familiile de rang inalt, extins mai tarziu si in randul oamenilor obisnuiti. Pana atunci SAVOART – SARBATOAREA BUNULUI GUST va ureaza o seara de inceput de weekend plina de savoare si relaxare! |
La un pahar cu vin, sigur ca vin!Publicat la 2012-02-21 21:14:05. 0 comentarii . Emotia indragostirii ne poate face sa parem stangaci. Iata de ce, o invitatie la un pahar cu vin degustat in doi este una dintre cele mai potrivite replici pentru ziua… pentru fiecare zi din viata indragostitilor, si nu numai. Situatia reflecta calitatea fundamentala a taninului (compus al vinului) de a ridica nivelul serotoninei din organism, inducand o stare de relaxare profunda. Consumul moderat al licorii lui Bachus (un pahar pe zi pentru femei, doua pahare pe zi pentru barbati) are grija atat de sanatatea personala, fiind un puternic antioxidant si medicament naturist antistres, cat si de sanatatea cuplului, detensionand si crescand apetitul pentru… dragoste. In religia crestina, iubirea reprezinta adevarul universal. Latinii avertizau asupra adevarului verificat printr-un pahar cu vin: „In vino veritas!”. Reducem aceste doua premise la un motto concluziv: DRAGOSTEA ESTE IN VIN! Sfat: daca savoarea vinului va face deliciul unei seri in intimitatea propriului camin, alegeti, odata cu vinul, si paharele. Sa ne amintim intotdeauna ca vinul alb va fi servit intr-un pahar mai ingust, asa cum vinul rosu va fi servit intr-un pahar mai larg! Mai multe despre dragoste, vinuri si alte delicii ale vietii, vom afla in zilele urmatoare. Pana atunci, SAVOART – SARBATOAREA BUNULUI GUST va doreste cat mai multe clipe de relaxare! |
Educatie si etichetaPublicat la 2012-02-21 21:29:16. 0 comentarii . Eticheta este rezultatul unui control permanent asupra gesturilor spontane, a ticurilor si a posturii. Tendinta de a ocupa cel mai confortabil loc intr-o incapere trebuie sa fie infranata, cu atat mai mult cu cat regulile decentei impun o postura anume in cazul ocuparii unui scaun – cand ne asezam, nu avem voie sa ne sprijinim de spatarul scaunului sau al canapelei. Vom ocupa marginea piesei de mobilier, mentinand spatele drept si picioarele apropiate. Multi oameni gasesc o pozitie confortabila in postura „picior peste picior”. Evitati, totusi, sa va incrucisati picioarele, oricat de tentant ar fi acest lucru. Trebuie sa ne amintim ca, de multe ori, confortabilul incalca eticheta. Iata de ce este nevoie de multa practica si, in acelasi timp, control permanent, atunci cand ne insusim eleganta. Mai multe despre eticheta si diplomatie vom afla in weekendurile urmatoare. Pana atunci, SAVOART – SARBATOAREA BUNULUI GUST va doreste o duminica plina de eleganta! |
Romeo si Julieta – ShakespearePublicat la 2012-02-21 19:42:32. 0 comentarii . In Evul Mediu si Renastere, apropiati ai coroanei, obisnuiau sa plateasca serviciile unui poet personal, pentru a reprezenta in versuri genealogia familiei. Artizanii rimelor de familie se intitulau barzi. Intre acestia, William Shakespeare (1564-1616), nascut in Stratford, un orasel de pe malul raului Avon, este supranumit „Bardul lui Avon”. Sub pana acestuia apare una dintre cele mai sensibile tragedii romantice ale istoriei. Inutil sa adaugam ca „Romeo si Julieta” reprezinta o capodopera literara a intregii perioade renascentiste. Povestea urmasilor a doua familii italiene rivale este deja bi necunoscuta in istorie, atunci cand Shakespeare alege sa o transpuna in versuri. Plagiat? Poate, pe undeva, tematic. Perfectiune lirica? Absolut! Scena balconului este emblematica. Iata, aici, maniera in care Shakespeare a gasit de cuviinta sa rosteasca juramintele iubirii prin Julieta si Romeo: „JULIETA: Ma indragesti? Vei spune „da”, stiu bine, Sunt, chipes Montague, prea-ndragostita Si poate usurica ma socoti; Polei de-argint pe pomii toti din preajma… |
Februarie, cu dragostePublicat la 2012-04-05 11:30:31. 0 comentarii . Suntem in luna lui DOI. Nu intamplator, dragostea este celebrata in aceasta perioada. Simbolistica cifrei doi asimileaza miturile perechii, invocand, in acelasi timp, dihotomia si dualitatea. Simbioza sta sub semnul firescului, prin elementele de ordin biologic care o genereaza: placerea, dorinta, posesia – starea de beatitudine, numita dragoste. De-a lungul existentei sale pe pamant, omul a incercat sa acutizeze si sa prelungeasca aceasta stare. Mijloacele au fost, pe cat de neasteptate, pe atat de ingenioase. Unul dintre acestea, care se perpetuaza pana in zilele noastre, luand aspecte mereu originale, este POEZIA. Arta de a povesti in versuri rimate si ritmate are origini ancestrale. Cu aproape doua mii de ani inainte de Christos, versurile erau folosite pentru ajutarea memoriei. Gustul pentru poezie a transgresat, temporal, perimetrul practic, instituindu-se ca ARTA. ARS POETICA (arta poeziei) este mentionata prima data in lucrarea „Poetica” semnata de Aristotel, cu peste 2300 de ani in urma. De aici, pana la formele actuale de poezie, versurile au cunoscut infinite forme de manifestare. Nu intamplator este faptul ca poetii cunosteau tratatele filozofice ale timpului lor, in aceeasi masura in care mare parte din filozofi au fost impatimiti ai scrierilor in versuri. Ergo, poezia punea la dispozitie cititorului/ascultatorului cunoasterea sufletului uman intr-o maniera nu atat de grava si stufoasa ca lucrarile filozofice, dar, in acelasi timp, nu neaparat facila, ci, mai degraba, ludica. Acest ultim apanaj – ludicul – face din poezie o forma de inalt divertisment. Dar, mai multe despre poezie si dragoste vom afla in zilele urmatoare. Pana atunci, „SAVOART – Sarbatoarea bunului gust” va ureaza un inceput de saptamana savuros! |